Informace pro rodiče
Co děti potřebují
- Oblečení do třídy, papučky
- Oblečení a obutí na zahradu – podle počasí
- Náhradní oblečení do třídy pro případ, že se dítě ušpiní
- Pyžamko
- Plastový hrníček
- Krabičku papírových kapesníků
- Děvčata – hřebínek
- Pláštěnku (budou ji mít stabilně ve své skříňce)
- Gumáky
Všechno oblečení a obutí musí být řádně označeno!
Den hraček:
Každé pondělí si děti mohou do školky přinést svoji oblíbenou hračku a hrát si s ní spolu s ostatními kamarády.
Plyšáčka na spinkání mohou mít každý den.
Prosba dětí
Milá maminko a tatínku.
- Po skončení své pracovní doby si pro mě přijděte co nejdříve (nakoupit půjdeme spolu).
- Pokud nejsem zdráv a necítím se dobře, nepatřím do školky. A už vůbec ne, pokud mi dáváte nějaké léky (mějte ohled i na ostatní zdravé děti).
- Paní učitelka má na starosti mě a ne mé hračky (raději si je nechám doma).
- Kontrolujte mé papučky, jedná se o mou bezpečnost.
- Paní učitelka za nás zodpovídá, až mě jí osobně předáte do třídy.
Co děláme celý den
6:30 – 09:30 |
Spontánní hry podle volby dětí, řízené činnosti, pohybové aktivity, relaxační chvilky. |
08:30 |
Dopolední průběžná svačinka. |
09:30 – 11:30 |
Pobyt venku. |
11:30 |
Oběd. |
Po obědě |
Odpočinek na lehátku, relaxace podle individuální potřeby dětí. |
14:00 |
Odpolední průběžná svačinka. |
|
Po skončení relaxace spontánní hry dětí až do odchodu domů. |
16:00 |
Uzavření mateřské školy. |
Komunitní kruh
Ve školce děláme s dětmi Komunitní kruh
Kruh je symbolem rovnosti, symbolizuje partnerství.
Komunita – společenství.
Komunitní kruh má svá pravidla
- pravidlo naslouchání
- právo nemluvit
- pravidlo úcty
- pravidlo diskrétnosti, zachování soukromí
Komunitní kruh přispívá k vytvoření soudržnosti, bezpečného prostředí a zdokonaluje vztahy ve skupině. Přispívá k osobnostnímu rozvoji dítěte.
Pravidlo mluvit má jen ten, kdo má v ruce specifický předmět, který dětem pomůže překonat počáteční nejistotu při mluvení (např. kamínek). Ostatní děti vědí, že teď mluví kamarád a naslouchají.
Každé dítě má příležitost mluvit nebo tuto příležitost odmítnout. Děti se učí respektovat druhého. Vzájemné dotyky v kruhu působí velmi pozitivně na dětskou psychiku a rozvoj sociálních vztahů mezi dětmi. Poznávají samy sebe, získávají důležité sociální zkušenosti a učí se vycházet s lidmi. Rozvíjí se slovní zásoba, děti projevuji své názory i city před ostatními. Komunitní kruh je nástrojem prevence šikany i dalších patologických jevů.
Poprvé do školky?
Zde uvádíme ucelené desatero, které vám může usnadnit nástup vašeho dítěte do mateřské školy
- Zvykejte dítě na odloučení.
Při odchodu například do kina jej láskyplně ujistěte, že se brzy vrátíte a slib dodržte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout.
- Veďte dítě k samostatnosti.
Týká se to hlavně hygieny, oblékání a jídla. Samozřejmě je nutno přihlédnout k věku dítěte.
- Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky.
Podporujte sebedůvěru dítěte, snažte se budovat kladný vztah k mateřské škole, nikdy mu školkou nevyhrožujte („Když budeš zlobit, paní učitelka si tě tam nechá, však počkej, tam tě srovnají…“).
- Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní.
Neprodlužujte zbytečně loučení, ale neodcházejte také narychlo nebo tajně.
- Dejte dítěti s sebou něco důvěrného(např. oblíbeného plyšáka, hračku…).
- Plňte své sliby.
Když řeknete, že přijdete pro dítě po obědě nebo hned jak se vyspinká, slib dodržte.
- Udělejte si jasno, jak prožíváte nastávající situaci vy.
- Děti dokáží velmi rychle vycítit strach, nejistotu u rodičů a podlehnou těmto negativním pocitům také. Platí tu, zbavit se své úzkosti – znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
- Za pobyt ve školce neslibujte dětem odměny předem.
K obavám z nového prostředí se přidá ještě strach dítěte, že selže, že si odměnu nezaslouží.
- Využijte možnosti postupné adaptace dítěte.
Chvilku si s dítětem pohrajte ve třídě, prohlédněte si společně prostory školky, zpočátku ho nechejte ve školce kratší dobu, vyzvedněte ho např. za 2 hodiny, po obědě atd. Poraďte se s učitelkou.
- Mluvte s dítětem o tom, jak prožilo den ve školce, co dělalo, jak se mu tam líbí.
Zajímejte se o dění v MŠ, využívejte různých společných akcí, sledujte výstavky výtvarných prací v šatně, zkoušejte spolu s dětmi opakovat si básničky, nechejte je, ať vás naučí novou písničku atd.