Informace pro rodiče
Co děti potřebují
- Oblečení do třídy, papučky, ne nazouváky
- Oblečení a obutí na zahradu – podle počasí
- Náhradní oblečení do třídy pro případ, že se dítě ušpiní
- Pyžamko
- Krabičku papírových kapesníků
- Děvčata – hřebínek
- Pláštěnku (budou ji mít stabilně ve své skříňce)
- Gumáky
Všechno oblečení a obutí prosíme řádně podepsat nebo jinak označit!
Den hraček:
Každé pondělí si děti mohou do školky přinést svoji oblíbenou hračku a hrát si s ní spolu s ostatními kamarády.
Malého plyšáčka na spinkání mohou mít každý den.
Co děláme celý den - orientačně
6.15 – 8.30 hod.
Spontánní hry a činnosti dle volby dětí (námětové, konstruktivní, pracovní, hudební, výtvarné), pohybové a hudebně pohybové aktivity, relaxační aktivity, chvilky na rozvoj jazykových schopností
8.30 – 8.50 hod.
Dopolední svačina s respektováním zásad hygieny
8:50 – 9.15 hod.
Volné a didakticky zacílené činnosti podle tematických plánů, plnění cílených úkolů, individuální, frontální a skupinová práce s dětmi zaměřená na rozvoj kompetencí dětí
9.15 – 9:30 hod. Reflexní kruh
9.30 – 11.30 hod.
Hygiena, oblékání dětí, pobyt dětí venku, podle počasí je možné dobu prodloužit popř. zkrátit, náhradní program
11.30 – 12.00 hod. Hygiena, oběd
12.00 – 14.00 hod.
Odpočinek dětí dle jejich individuální potřeby, klidové aktivity (literární nebo hudebně – poslechová chvilka na lehátkách), aktivity pro děti se sníženou potřebou spánku
14.00 – 14.30 hod. Hygiena, odpolední svačina.
14.30 – 16.15 hod.
Hry a zájmové činnosti dětí, pokračování v započatých dopoledních aktivitách, individuální práce s dětmi, v letních měsících využití školní zahrady.
Co by mělo dítě zvládat při nástupu do MŠ
- umět si říct, co chce – potřebuje, dítě komunikuje
- spolupracovat při oblékání a svlékání
- nenosit plínky
- obouvat a vyzouvat obuv
- dokáže se samo najíst, držet lžíci a umět s ní jíst, při jídle sedět u stolu
- pít z hrnečku a skleničky
- vzít do ruky pečivo, kousat z něj samostatně používat toaletu
- umět si umýt ruce mýdlem a samo se utřít ujít kratší vzdálenost
Poprvé do školky?
Zde uvádíme ucelené desatero, které vám může usnadnit nástup vašeho dítěte do mateřské školy
- Zvykejte dítě na odloučení.
Při odchodu například do kina jej láskyplně ujistěte, že se brzy vrátíte a slib dodržte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout.
- Veďte dítě k samostatnosti.
Týká se to hlavně hygieny, oblékání a jídla. Samozřejmě je nutno přihlédnout k věku dítěte.
- Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky.
Podporujte sebedůvěru dítěte, snažte se budovat kladný vztah k mateřské škole, nikdy mu školkou nevyhrožujte („Když budeš zlobit, paní učitelka si tě tam nechá, však počkej, tam tě srovnají…“).
- Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní.
Neprodlužujte zbytečně loučení, ale neodcházejte také narychlo nebo tajně.
- Dejte dítěti s sebou něco důvěrného(např. oblíbeného plyšáka, hračku…).
- Plňte své sliby.
Když řeknete, že přijdete pro dítě po obědě nebo hned jak se vyspinká, slib dodržte.
- Udělejte si jasno, jak prožíváte nastávající situaci vy.
- Děti dokáží velmi rychle vycítit strach, nejistotu u rodičů a podlehnou těmto negativním pocitům také. Platí tu, zbavit se své úzkosti – znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
- Za pobyt ve školce neslibujte dětem odměny předem.
K obavám z nového prostředí se přidá ještě strach dítěte, že selže, že si odměnu nezaslouží.
- Využijte možnosti postupné adaptace dítěte.
Chvilku si s dítětem pohrajte ve třídě, prohlédněte si společně prostory školky, zpočátku ho nechejte ve školce kratší dobu, vyzvedněte ho např. za 2 hodiny, po obědě atd. Poraďte se s učitelkou.
- Mluvte s dítětem o tom, jak prožilo den ve školce, co dělalo, jak se mu tam líbí.
Zajímejte se o dění v MŠ, využívejte různých společných akcí, sledujte výstavky výtvarných prací v šatně, zkoušejte spolu s dětmi opakovat si básničky, nechejte je, ať vás naučí novou písničku atd.